توضیحات فنی سنگهای پلیمری :

سنگ های پلیمری آمیخته ای از گرایش های مختلف مانند عمران ،معماری ،شیمی و فیزیک است  که به عنوان سنگ های پلیمری شناخته میشود.

سنگ های طبیعی به دلیل پایه آهکی بودن و غیر همسان بودن و ضریب انبساط و انقباض  ضریب سنگ و بتن و دوغاب پشت آن به مرور زمان خود را از بدنه و کف ساختمان جداکرده و علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا و خطرات جانی و خسارات  های مالی را در ساختمان ایجاد مینماید و همچنین استفاده از اسکوپ های پشت سنگ به دلیل زنگ زدگی بی فایده خواهد بود .

سنگ های پلیمری به دلیل قدرت چسبندگی بیشتر با مصالح ساختمانی و استفاده از محصول سیمان در هنگام ساخت و ضریب انبساط و انقباض سنگ پلیمری و بتن ملات و ملات پشت آن ، خود را از بدنه جدا ننموده و نصب آن به راحتی صورت میگیرد و همچنین می توان از چسب های خمیری و ماستیک و نبشی کشی به صورت خشکه چین با رول پلاک  جهت نصب استفاده نمود و به دلیل تنوع ابعاد ، برش  به حداقل های نصب کاهش می یابد .

احترام به طبیعت در استفاده بیش از حد از سنگ های طبیعی از مزایای دیگر ایجاد این سنگ ها بوده و قدرت استحکام و جذب آب کم از مزایای دیگر آن است .

اهداف تولید:

سنگ پلیمری در زمینه سبک سازی ، متریال برای ساخت ساختمان و جلوگیری از ریزش و ترک های سالیانه حاصل از نشست ، از بلاهای طبیعی مانند زلزله و شرایط جوی و همچنین در جهت احترام به طبیعت و محیط زیست شناخته شده است و از تخریب طبیعت جلو گیری به عمل می آورد .

تکنولوزی ساخت سنگهای پلیمری و شرح وضعیت دانش پیشین

با توجه به جذب آب کم محصول و سبک بودن و خاص بودن محصول تولیدی نحوه اتصال محصول و درجات تناقض و جلوگیری از بارهای زیادی که به ساختمان وارد میکند ، جایگزین مناسبی برای سنگهای طبیعی است و از نظر اتلاف زمان و وقت ، زمان زیادی برای تولید لازم نیست. از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه تر است از سنگ های طبیعی که از لحاظ متریال اولیه در حفظ محیط زیست بسیار کمک می کند . برای به دست آوردن انواع سنگ ها در طرح ها و رنگ های مختلف مجبور به دستکاری در طبیعت نبوده و این عمل احترام به طبیعت و تغییر اب و هوا در جهت حفظ طبیعت و محیط زیست که بزرگترین عامل برهم زدن تعادل است.

روند کامل روند تولید و ترکیب متریال

یکی از بحث های اختراع جذب آب فوق العاده کم و سبکی و حفظ طبیعت میباشد . در روند استفاده از پلیمرها و با استفاده از ترکیبات نانو پلیمری پلی کربورسیلات ) به دلیل ساختار شیمایی خاص و طولانی بودن زنجیره پلیمرها این رزین ها قابلیت ترکیب با مواد مختلف را دارد . یکی از خواص این مواد در هنگام ترکیب با سیمان باردار کردن سطح ذرات سیمان است . ذرات دراثر این رزین ها از هم فاصله گرفته و مولکولهای آب به راحتی درمیان آن ها جابجا شده و نیاز آبی مخلوط سیمانی کم و موجب تغییر ساختار سیمان و مواد معدنی که موجب تغییر ساختار سیمان و مواد معدنی با توجه به دانش پلیمریزاسیون و تشکیل زنجیره ای مستحکم در سیمان به وجود می آید واین واکنش سبب کریستاله شدن سیمان و تشکیل بافت بلوری در آن شده و در نهایت محصول تولید شده مقاومت فشاری و خمشی حدود سه برابر

 بتن ایجاد میشود . همچنین مشخصات فنی همچون تراکم ، بافت مولکولی محصول ، پیوستگی سطح محصول ، خاصیت آبگریزی . افزایش چسبندگی را به وجود می آورد و در چنین شرایطی از لحاظ استحکام نسبت به بسیاری از سنگ های طبیعی برتری دارد و در مرحله پلیمریزاسیون به راحتی میتوان شکست پیوند رنگهای نا محلول را ایجاد کرد .

 از آنجا که در صدد آنیم تا آسیب های انسانی بر طبیعت را کاهش دهیم . متریال اصلی سنگ های پلیمری از مواد زیر سرندی وضایعات و خرده سنگ ها استفاده شده ، خرده سنگ ها که دارای درجات ریز با قطرهای مختلف را با هم ترکیب کرده بعد از شست و شو و گذراندن از سرندهای طبقه بندی شده و تنفس لازم ، آن را در داخل یک میکسر ریخته و مواد دیگر از قبیل سیمان بسته به نوع محصول(سیمان  سفید و یا خاکستری)  ، رزین پلی کربوکسیلات ،رنگ . میلگرد ، شبکه های مش اماده یا اسکوپ ضد زنگ PPالیاف  شیشه یا بسته به نوع وابعاد محصول تولیدی زنجیره های اتصال را به آن اضافه میکنیم و بعد از آماده شدن در مدت زمانی که میکس کامل شد ، در مدت ABS  کوتاهی آن را در قالب های مخصوص که از جنس های (لاستیکی) ،( وکیوم فرمیک ) سیلکونی ، طراحی شده ریخته سپس جهت متراکم کردن و خارج کردن حباب های حاصله محصول را برروی میز ویبره با درجه ی بسیار بالا ویبره کرده ودر هنگام ویبره شن هایی با قطر حداکثر یک سانت به صورت پاششی به پشت محصول ریخته تا خاصیت چسبندگی محصول که به خاطر رزین کم شده است ایجاد شود  سپس آن را در گرمخانه با 37 درجه سانتی گراد عمل آوری کرده و پس از 12 ساعت آن را از قالب  خارج کرده و در فضای باز خشک و بسته بندی و سپس استفاده میکنیم.

 

 

عمل اوری مواد خام در دمای 37درجه سانتی گراد به مدت 12ساعت

12ساعت در مجاورت هوا

 

ترکیب متریال و مواد طبق موارد فوق

تولید سنگ های پلیمری

مزایای سنگهای پلیمری نسبت به سنگهای طبیعی:

بعد از فرآوری محصول ، سبک بودن ، جذب آب کم ، جلوگیری از تخریب و حفظ طبیعت میباشد . در مقایسه با انواع سنگهای طبیعی از لحاظ  وزنی بار کمتری به ساختمان وارد میکند و از نظر مقایسه استحکام مقاوم تر و اتصال بسیار قوی با سازه زیرین خود دارد و همچنین دیگر مزایای این نوع سنگها عبارت است از :  انتقال صوت مناسب ، ضد حریق ، ضخامت کم ، مقاومت فشاری بالا ، رنگ پذیری ، نصب آسان ،مدول ، یکپارچگی محصول ، قابلیت تحمل گرمایی بالا . چگالی بالا ، تولید آسان ، زمان کم تولید ، قیمت کم ، جذب آب کم ، عمر بسیار زیاد و امکان سفارش طرح های خاص. انعطاف پذیری و یخ زد گی  .خراش برداری. وزن بسیار سبک. رنگهای متنوع . تولید طیف رنگهای خاص. ضخامت کم.  عمر بیشتر قیمت مناسبب عایق صوت و حرارت نصب اسان قابلیت استفاده در فضای بیرونی و داخل حالت التراسیون و هوازدگی عدم وجود  کانی های خاکی رنگ یکدست عدم نیاز به برشکاری زیاد عدم نفوذ تیرگی در بافت قدرت چسبندگی بالا و با توجه به خاصیت سنگهای پلیمری که تا 50 درجه زیر صفر در مقابل سرما و در مقابل اشعه ماورا بنفش  خورشید تغییر رنگ نخواهد داد وبه دلیل قطعاتی با ابعاد مشخص سرعت در اجرا از هزینه های زیاد و اضافی و اتلاف وقت برای شهر های مدرن کاسته و در کار آمدی آن در عصر حاضر افزایش یافته از مزایای این محصول است و در نتیجه ساختمانهایی با ضریب خسارت کمتر در وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله و شرایط بد آب و هوایی میباشد .

 

سنگ طبیعی

سنگ پلیمری                   

عنوان                                       
  200-400 Kg/cm2 600-1000Kg/cm2مقاومت فشاری
30 Kg/cm2 150-60  Kg/cm2مقاومت کششی
                       4 0/   g/cm کمتر از 2/2g/cm2مقاومت سایشی
  50   Cycles500cyclesمقاومت دمایی
1%تا15% کمتر از  3%نفوذ آب
 2700Kg/m3        2200    Kg/m3  دانسیته

 

روش اجرایی برای به کار گیری سنگهای پلیمری :

در ساختمان سازی می توان از سنگهای پلیمری در نمای داخلی و بیرونی ، کف ، و تزئینات ، زیبایی های خاص با تنوع قالب ایجاد کرد همانطور که پیش از این بیان شد طراحان و معماران ساختمان جهت زیباتر کردن و منحصر به فرد کردن نمای داخلی و بیرونی ساختمان از جمله کفپوشها و نمای بیرونی و داخلی و کف و دیوار به سنگهای خاص نیاز داشتن به طور خلاصه میتوان اصلی ترین کاربرد سنگها ی پلیمری  را شامل مواردی مانند:

_ کفپوش و سنگ فرش محوطه فضاهای شهری، ساختمانی متداول شهری

_ نمای بیرونی ساختمان ابزارهای نمای ساختمان اشکال  خاص

_ نمای داخلی( تزيینات داخلی ساختمان ها)

_ زیباسازی فضاهای شهری (مبلمان های شهری مجسمه  ابنما …

سنگهای پلیمری و محیط زیست:

سالانه هزینه های زیادی برای به دست اوردن سنگ از دل طبیعت با آسیب رساندن و تخریب کوه ها جهت به دست آوردن انواع سنگها با رنگهای مختلف میشود در نتیجه تخریب طبیعت باعث ایجاد تغییر شرایط آب و هوایی در کره زمین با دست کاری در طبیعت میشود ودر این تحقیق و این امر تلاش شده سنگ پلیمری از نظر هزینه ها ، اتلاف وقت ، انرژی انسانی ، حفظ طبیعت کمک به سزایی دارد ومیتواند شاخه ی جدیدی در تولید باشد و از سوی دیگر به انسان وطبیعت خدمات شایسته ای را ارائه دهد.