گروه مهندسین مشاوره مهرازان البرز

طراحی ، مشاوره ، نظارت ، اجرا ، متر برآورد -پیمانکاری کلیه عملیات ساختمانی تامیر و ساخت و پیمانکاری پروژه های عمرانی و مهندسی سیویل ،انبوده سازی و شهرسازی پیمانکاری در زمینه امور برق و نیرو (تاسیسات برق و مکانیک ) خدمات عمومی و تزئینات ساختمانی ، راه سازی ، پل فضای سبز تهیه مواد و مصالح ساختمانی واردات و صادرات شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و غیر دولتی -اخذ تسهیلات ریالی و ارزی از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری شرکت در نمایشگاه ها و بازرسی ساختمان ها و کلیه اموری که به نحوی با موضوعات شرکت در ارتباط باشد.

برخی از نمونه کارهای شرکت

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

شهر و توسعه شهری...

امروزه اغلب جمعیت دنیا در شهرها ساکن اند و شهری شدن به عنوان یک پدیده ¬ی غالب اسکان زندگی بشر، همواره با روندی رو به رشد ادامه داشته است. به طور کلی شهری شدن فراتر از نواحی شهری بوده و در جهان سوم به صورت مهاجرت از روستا به شهرتعریف شده است. در طی سال های اخیر رشد سریع شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه، منجر به ظهور مسائلی مانند کمبود واحدهای مسکونی، بالا بودن میزان بیکاری، مشکلات اقتصادی، فقر، حاشیه نشینی، آلودگی های زیست محیطی و جز اینها شده است. همین امر خود موجب نابرابری خدمات و امکانات و کمرنگ شدن عدالت اجتماعی در سطح منطقه ای و ملی گردیده است.
بر همین اساس عده زیادی از محققان عقیده دارند که بایستی برنامه¬ریزی¬های توسعه بر اساس تاکید بر پویایی شهرهای کوچک و متوسط تهیه شوند، چرا که با وجود امکانات و خدمات مشابه در شهرهای میانی از مهاجرت های بی رویه روستاییان به کلان شهرها در سطح منطقه¬ای و فرا منطقه¬ای جلوگیری خواهد شد و مهاجران شهرهای درجه دوم را برای زیست خود انتخاب می کنند. به هر حال این شهرها نسبت به شهرهای بزرگ بار اقتصادی کمتری را بر خانوارها تحمیل می¬کنند و در مقابل انواع آلودگی¬های زیست محیطی که در کلان شهرها به طور جدی وجود دارند، مصونیت بیشتری دارند.

عملکرد یک شهر باید به شیوه‌ای سنجیده شود که همه این نگرانی‌ها، قدرت اقتصاد، شرایط اجتماعی و محیط زیستی را نشان دهد:

کلیه مدیران شهری می‌خواهند اقتصادهای محلی آنها رشد کند؛ اما رشد اقتصادی به‌طور خودکار باعث افزایش کیفیت زندگی برای شهروندان نمی‌شود و حتی اغلب به محیط زیست آسیب می‌رساند.(مثل فروش تراکم برای درامد) در واقع، بسیاری از شهرها حتی مجبور می‌شوند اقدامات اصلاحی پرهزینه‌ای انجام دهند تا مشکلاتی را که رشد اقتصادی به وجود آورده جبران کنند. بنابراین نباید فکر کنیم هر رشدی خوب است، بلکه باید بدانیم رشد هوشمند چگونه است. رشد هوشمند به رویکردی استراتژیک بستگی دارد که بهترین فرصت‌های رشد را شناسایی و تغذیه می‌کند و تضمین می‌کند که کلیه شهروندان از رفاه شهری بیشتری بهره‌ مند شوند.

دیدگاه این حقیر در مورد ویژگی های مدیران موفق شهری:

1- اشتهار بر پاکدستی و باور به مبارزه با فساد اداری و به کارگیرافراد پاکدست و متخصص نه فقط به ظاهر بلکه اعتقاد قلبی
2- اعتقاد و تفکر به کارگروهی، خرد جمعی و استفاده از نظرات کارشناسی در مرحله تصمیم گیری و شجاعت در مرحله تصمیم گیری؛
3- داشتن سوابق کار اجرائی و انجام طرح ها پروژه های معماری و شهرسازی
4- باور به بهره گیری از جوانان و زنان در مدیریت شهری
5- باور به تعامل کار آمد و موثر با حوزه رسانه در جهت ارائه برنامه وشفاف سازی با سیستم اتوماسیون شهری
6- اعتقاد به نقش قانون گذاری و نظارت مستمر شورای اسلامی شهر وپاسخگو بودن به مردم و نمایندگان انها
7- توانمندی وسیاستگداری و برنامه ریزی برای حل چالش های اصلی شهری به ویژه در جهت تحول اقتصاد شهری ودرامد پایدار
8- ارائه برنامه سنجش پذیر برای اداره شهر ودر نظر گرفتن اولویت ها و چالش های موجود و اولویت های پیشنهادی شورای شهر وشورای سیاست گذاری شهرستان
9- داشتن بینش استراتژیک خارج کردن شهر از بن بست فعلی وداشتن روحیه انقلابی و جهادی در بحرانها و حوادث
10-داشتن چشم انداز بلند مدت و اصلاح زیرساخت ها برای آینده شهر ها
برنامه های ضروری برای خروج از وضعیت کنونی شهر ها
اتخاذ یک رویکرد استراتژیک

درحالی‌که کلیه مدیران شهری به دنبال یافتن روش‌هایی برای ارتقای رفاه شهر خود هستند، چیزی که بیش از همه مشخص است، روش استراتژیک محوري است که برای رسیدن به هدف دنبال می‌کنند. مثلا ، تصمیم‌گیری بدون تحلیل کافی بدون درنظر گرفتن چشم اندارها و بعضا به صورت احساسی و عدم توجه به اینکه اینکه آینده شهر در گرو استفاده از صنایع نوظهور و استفاده از تکنولوژی‌های پاک، و روشهای نوین و درمدیریت شهری است.
برای شناخت بهترین چشم‌اندازهای رشد رویکرد دقیق‌تری مورد نیاز است. و به اين معنی نیست که مدیران شهری باید خود را درگیر نوعی کسب‌وکار کنند، بلکه در عوض رویکرد آنها باید با ارزیابی دقیقی از اینکه مزیت‌های رقابتی شهر در کجا نهفته شکل بگیرد. (استفاده از سرمایه های موجود در دست مردم شهر با برنامه ریزی برای برگشت و ورود سرمایه که از شهر خارج شذند بنابراین اولین گام، شناسایی مزیت‌های رقابتی یک شهر است و باید نشان دهد گروه‌های فعال موجود در یک شهر پتانسیل تقویت شدن را دارند.

توجه به موقعیت منطقه ای شهر ها

مديريت شهري نياز به انرژي جديد، پشتکار بالا، فکر نو و کار کارشناسي در زمینه ایجاد فضای تفریحی ، گردشگری و ارتباطی با پرهيز از اختلاف هاي موجود (اختلافات قومی و قبیله ای) در چارچوب حفظ منافع کلیه مردم، نظارت قوي شورا بر دستگاه¬هاي اجرايي، می باشد و همچنین توجه جدي به موقعیت استراتژیک کمالشهرچرا که شهر کمالشهر از نظر موقعیت منطقه ای و جغرافیایی در کشور از نقاط مهم می باشد که نیاز است مسولان کشوری و استانی توجه ویزه به ان داشته باشند .

تهيه سند چشم انداز شهرها

تهيه و تصويب سند چشم انداز مديريت راهبردي شهر، مهم ترين برنامه برای آینده شهر است. که از جمله مهمترین محتویات آن می توان فراهم کردن زمينه سرمايه گذاري ودرامد پایدار و سیستم اتوماسیون شهری وکددارکردن افراد ساکن در شهر و مشارکت دادن مردم به سوی سیستم انفورماتیک و دیجیتال ، استفاده از موقعیت جاده ترانزیتی شهرها ایجاد محورهای خدماتی و بازرهای روز و میوه و تر بار و توجه ویژه به دوستی اقوام با برگزاری برنامه های مشترک توجه به رسانه ایجاد فرهنگسرا ها و توجه ویزه به بانوان و کودکان و نوجوانان و بستر مناسب برای محل های تفریحی وگذراندن اوقات فراقت و به راه اندازي و مشارکت در زمینه ایجاد کارخانه مورد نیاز شهر که هزینه بالایی برای شهر دارند بازیافت زباله ابهای سطحی سیستم فاضلاب شهری اب اشامیذنی سالم و توجه به بافت فرسوده و فضای سبز فضاهای اموزشی . ورزشی . درمانی . راه . حمل نقل و کمک به ایجاد کارگاه هاي اشتغال زاي زودبازده و و ایجاد مرکز تفریحی توریستی و سالمندان و و ساماندهی کمپهای ترک اعتیاد و گرمخانه و موارد دیگر اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری برای رشد

سرمایه‌گذاری هدفمند بخش دولتی و خصوصی برای جذب کسب ‌و کارها به سوی شهرها ضروری است. این مهم با ایجاد ساز و کارهای اساسی و با تشویق های مناسب برای جذب سرمایه بخش خصوصی قابل اجراست.

برنامه‌ریزی برای تغییر

رشد هوشمند به معنی برنامه‌ریزی برای آینده است. دنیا مملو از نمونه‌ شهرهایی است که به سرعت و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی خاصی رشد کرده‌اند. نتیجه این عدم برنامه‌ریزی در بهترین حالت هرج و مرج و بی‌نظمی است، اما این وضعیت اغلب مانع توسعه بیشتر است و کیفیت زندگی پایینی را برای شهروندان و البته محیط‌ زیست به همراه دارد. بنابراین، مدیران شهری باید آینده‌نگر باشند و برای رشد و تغییرات جمعیتی و اثر آن بر حمل‌ونقل، مدارس، بیمارستان‌ها و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی شهری برنامه‌ریزی کنند. همچنین آنها باید ضمانت کنند که این برنامه‌ها در طول زمان با تغییر نیازهای شهر سازگار خواهند بود. کارآمدترین شهرها چشم‌اندازی منطقه‌ای اتخاذ می‌کنند و فرآیند برنامه‌ریزی جامع و انعطاف‌پذیری ارائه می‌کنند.باید در حات کلی ملی دید و منطقه ای عمل کرد.

چشم‌انداز منطقه‌ای

مدیران شهری خوب به رشد کل شهرتحت نظارت خود فکر می‌کنند، نه فقط رشد منطقه خودشان، چون با رشد سایر مناطق و نیاز به همکاری با منطقه های دیگر بخش‌های خدماتی منطقه‌ای به وجود می‌آید. در غیر این صورت، رقابت محلی به کمبود یا مازاد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها منجر می‌شود، چون این نگرانی وجود دارد که چه کسی برای چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کند و چه کسی از آن نفع می‌برد و در نتیجه بر سر نقش‌ها و مسوولیت‌ها بی‌نظمی ایجاد می‌شود. بنابراین مدیریت شهر باید از پتانسیل موقعیت جغرافیایی حوزه نفوذ خود نهایت استفاده را ببرد.

انعطاف‌پذیر ماندن

شهرها به‌طور فزاینده‌ای از طرح‌های شهری انعطاف‌پذیری استفاده می‌کنند که مثل چارچوبی برای جا دادن پروژه‌های پیشنهادی در سطح محلی عمل می‌کند. این طرح‌ها به مجموعه اصول راهنمایی وابسته‌اند که به تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های پیشنهادی جدید کمک می‌کنند. در نتیجه، این طرح‌ها با تغییر نیاز شهرها ایجاد می‌شوند و تضمین می‌کنند که شهر مسیر رشد را به سوی اهداف بلندمدت ادامه می‌دهد.
این نوع انعطاف‌پذیری نیازمند مهارت زیادی است و شهرهایی که در برنامه‌ریزی شهری سرآمد هستند، بخش‌های منظم متعددی برای این برنامه‌ریزی‌ها دارند. دپارتمان برنامه‌ریزی شهری باید این شیوه انعطاف‌پذیر را در دستور کار خود قرار دهد.

ایجاد زیرساخت‌های پایدار

رشد پایدار به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها مهم بستگی دارد در واقع روشی که در ساخت و بازسازی شهرهایمان به‌کار می‌گیریم، میزان پایداری بوم‌شناختی آنها را در دهه‌های آینده تعیین می‌کند.
ایجاد درامدهای پایدار و توسعه زیرساخت‌های موجود، ساخت فضاهای درامدزا و استفاده بهینه از منابع زمینی و توپوگرافی منطقه همگی به این کار کمک می‌کنند.
فرصت‌سازی برای همه
پیشنهاد ارزشی یک شهر فقط به تشویق کسب‌وکارها محدود نمی‌شود، بلکه فرصت‌‌هایی را برای کلیه ساکنان شهر با هدف کاهش نابرابری و حفاظت از آسیب‌ها ایجاد می‌کند. به گفته توماس منینو، شهردار وقت شهر بوستون، «شغل من این است که تضمین کنم همه شهروندان بوستون فرصت‌هايی برابر دارند. بیش از 50 درصد جمعیت این شهر را اقلیت‌های مختلف تشکیل می‌دهند و ما باید به همه یکسان نگاه کنیم. این یکسان نگاه کردن شامل تحصیلات مناسب، مدارس خوب و خدمات اجتماعی درست می‌شود.».
با این تفکر می توان در جهت از بین بردن نابرابرهای اجتماعی و اقتصادی موجود شهر ها کام برداشت .
از جمله مهمترین برنامه های که برای رسیدن به یک شهر موفق باید در سند چشم انداز قرار بگیرد دیگر
– شهری با قابلیت زنذگی مطلوب
-سند چشم انداز و راهبردی منطقه
-ترافیک و حمل نقل
-شهرهوشمند
-خدمات و محیط زیست
-توجه به عمران ومعماری و شهرسازی
-ایجاد امنیت منطقه ای و روانی
-توجه ویزه به نماها ی اصلی و معابر شهری و المانهای شهری
-احقاق حقوق بانوان و کودکان و نوجوانان و سالخوردگان
– اصلاح ورودي هاي شهر وهندسه شهری
— کمربندی حاشیه شهر
– تلاش براي تاسيس شرکت هاي تعاوني جهت اشتغال زایی جوانان
– شرکت دادن مردم در تصميم هاي شورا (مشارکت)
– ايجاد اتاق اقتصاد شهرجهت برسی درامد پایدار
-ایجاد کارگروهای مختلف علمی سیاسی فرهنگی و ورزشی
– تشکيل جلسه هاي هم انديشي با متخصصان شهری و مسئولین
– حمايت از کارگاه هاي توليدي زود بازده
– حمايت مادي و معنوي از نخبگان
– احداث فضاهای مورد نیاز رفاهی با توجه به سرانه افراد ساکن در شهر
– رفع مشکل مسکن جوانان با تهیه سازکار و تسهیل
-توجه به معلولین و اصلاح معماری شهر
-بستر مناسب جهت استقرار ادارات مختلف
-تلاش جهت کسب بوجه خاص منطقه ای و مهاجر پذیری خاص از مقامات
-تلاش جهت تعین تکلیف املاک قولنامه ای
-تکمیل و احداث فضاهای مذهبی و فرهنگی وپروژهای نیمه تمام
-توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که همان ایجاد نشاط و امید در جامعه می باشد