موارد استفاده از موزاییک پلیمری چیست؟

موارد استفاده از موزاییک پلیمری چیست؟

در این مطلب به موارد استفاده از موزاییک پلیمری اشاره می کنیم. موزاییک های پلیمری از سیمان و مواد پلیمری تشکیل شده اند که به دلیل واکنش های شیمیایی از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند. .ویژگی ها و موارد استفاده از موزاییک پلیمری سبب شد تا در مدت زمانی کوتاه ، جایگزین موزاییک های بتنی و قدیمی شوند.

موارد استفاده از موزاییک پلیمری

موارد استفاده از موزاییک پلیمری

آیا با موارد استفاده از موزاییک پلیمری آشنا هستید؟ موزاییک های پلیمری از مصالحی هستند که در حال حاضر رواج زیادی در ساختمان سازی دارند. کاربرد این موزاییک ها به قدری زیاد است که می توان علاوه بر کفسازی، برای نمای ساختمان نیز از آن ها استفاده کرد. ملات آن از مواد پلیمری، سیمان پرتلند و ماسه می باشد که وجود پلیمر می تواند عملکرد ملات را بهبود دهد. بهتر است قبل از اشاره به موارد استفاده از موزاییک پلیمری، به مزایای آن بپردازیم.
یکی از مشکلاتی که در خصوص موزاییک های بتنی و قدیمی وجود داشت عدم مقاومت در برابر ضربه، فشار و خمش بود. اما موزاییک های پلیمری به دلیل فرمولاسیونی که دارند کارآیی بسیار عالی تری خواهند داشت و چسبندگی آن ها به ملات زیرین بیشتر خواهد بود. در هنگام اجرا و نصب موزاییک های پلیمری باید حتما از نصاب های ماهر کمک بگیرید. زیرا نصاب های تازه کار به دلیل عدم رعایت اصول و قواعد نمی توانند اجرای آن را به درستی انجام دهند. به همین دلیل بعد از مدت زمانی کوتاه شاهد کنده شدن موزاییک ها از سطح خواهیم بود.
موزاییک های پلیمری علاوه بر کفپوش پلیمری، سنگ مصنوعی نما و نرده صراحی جزو محصولاتی به شمار می روند که بعد از ورود پلیمر به صنعت ساختمان سازی تولید شدند. ملات پلیمری، نوعی ملات اصلاح شده به شمار می رود که در روند ساخت، به آب کمتری نیاز دارد. به همین دلیل تراکم آن بیشتر و منافذ آن به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند. میزان جذب آب توسط موزاییک های پلیمری به کمتر از 3% می رسد.

موزاییک پلیمری چه کاربردی دارد؟

بازسازی بنا

حتما تا به حال بناها و ساختمان هایی را دیده اید که در حال تخریب بوده اند و نیاز به بازسازی داشته باشند. یکی از موارد استفاده از موزاییک پلیمری، بازسازی بناهایی است که در معرض تخریب و سایر عوامل خارجی هستند. زیرا ملات پلیمری آب و نمک بسیار کمی دارد و می تواند علاوه بر بازسازی نما کاربردهایی نظیر چسباندن کاشی به لایه های نازک بتنی و تخته سیمان داشته باشد.

موارد استفاده از موزاییک پلیمری

عایق کردن

اگر بخواهید مکان هایی مانند زیر زمین، مخازن ذخیره آن، کشتی و … را عایق کنید بهترین گزینه استفاده از موزاییک یا ملات پلیمری است. زیرا می تواند سطح پروژه را در برابر آب و سایر مواد شیمیایی قوی کند و از تخریب آن در طولانی مدت جلوگیری به عمل آورد. عمر ملات پلیمری بسیار زیاد است.

کفسازی و روسازی

موزاییک پلیمری می تواند به عنوان کفپوش در انبارها، کارخانجات، بیمارستان ها، راه پله ها و … مورد استفاده قرار بگیرد. وسعت کاربرد این موزاییک ها بسیار زیاد است و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. موزاییک های پلیمری در برندهای داخلی و خارجی تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها، تکنولوژی در ساخت، قیمت و … هستند.

موارد استفاده از موزاییک پلیمری

نمای ساختمان

در سال های نه چندان از سنگ طبیعی برای نمای ساختمان استفاده می شد. اما امروزه می توان از محصولات پلیمری نظیر موزاییک های پلیمری بدین منظور استفاده کرد. استفاده از مصالح مناسب می تواند عمر ساختمان را تضمین کند. یکی از مشکلاتی که در خصوص استفاده از سنگ طبیعی در نمای ساختمان وجود داشت وزن سنگین سنگ ها بود. به همین خاطر مجبور بودیم تا پیچ و رولپلاک را برای آن ها انجام دهید. زیرا سنگ های طبیعی نمی توانستند ساختمان را ضد زلزله کنند. اما موزاییک های پلیمری کاملا سبک هستند و بدون نیاز به پیچ و رولپلاک می توان اقدام به نصب آن ها کرد.

معابر شهری و پیاده روها

از مهم ترین موارد استفاده از موزاییک پلیمری، نصب در معابر شهری و پیاده روها می باشد. مصالح پلیمری جایگزین مناسبی برای آسفالت و قیر محسوب می شود. زیرا مزایای آن بیشتر است و می تواند باعث زیباتر شدن چهره شهر نیز بشود.

خصوصیات فنی موزاییک پلیمری

پس از اینکه به موارد استفاده از موزاییک پلیمری اشاره کردیم نوبت به این می رسد که خصوصیات فنی آن را نیز با یکدیگر بررسی کنیم. موزاییک ها به دو روش ویبره ای و تراکمی تولید می شوند که در مطالب گذشته به بررسی هر کدام از این روش ها پرداختیم. در حال حاضر روش ویبره ای می تواند استحکام و دوام موزاییک را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. زیرا در طول مدتی که ملات در حال ویبره شدن است خلاها و حباب های موجود درون آن از بین می رود. اما استحکام موزاییک در روش تراکم کمتر است.

مقاومت

اضافه کردن مواد پلیمری به ملات سبب می شود تا مایع تر شود و کار با آن به آسانی انجام شود. این امر سبب می شود تا ملات به عنوان کاهنده آب عمل کند و تخلخل کمتری در آن به وجود آید. اگر در مناطق مرطوب مانند استان های شمالی یا جنوبی کشور زندگی می کنید توصیه می کنیم از مصالح پلیمری مانند موزاییک برای کفسازی حیاط و بالکن استفاده کنید.

چسبندگی عالی

پلیمرها عملکردی مانند چسب دارند و سبب می شوند تا ملات خاصیت چسبندگی پیدا کند. ملات پلیمری قادر هستند چسبندگی عالی بر روی سطوحی همچون بتن، پلی استایرن، چوب و … داشته باشند. این ویژگی باعث می شود که بتوان از این ملات به راحتی در مقاطع نازک استفاده کرد.

شما میتوانید قیمت نرده صراحی پلیمری از سایت ما نیز استعلام بگیرید.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*